voetmassage

Leren hoe je een voetmassage moet geven is niet moeilijk. Dag-in dag-uit rondlopen kan zo zijn tol eisen op je voeten. Of je nu voor een klas staat, in een onderzoekslab of ergens anders, je voeten verdienen rust. Leer hier hoe je een voetmassage moet geven.

Wat heb je nodig?

  • Wasbak of een bad
  • Massage olie of lotion
  • Handdoeken

Tips

Steek de handdoek(en) in de droogkast of leg ze op de verwarming zodat ze lekker warm aanvoelen als je je voeten afdroogt.

Oefen meer druk uit als je van je tenen naar je enkel toe gaat en minder als je van je enkel naar je tenen werkt. Dit helpt om extra vocht uit je voeten te duwen.

Er bestaan veel verschillende technieken voor een voetmassage te geven. Gebruik degene die voor jou het beste aanvoelen.

Zorg ervoor dat je voeten en benen ondersteund worden op een oppervlak. Zo kan je lichaam volledig ontspannen. Voor sommige technieken kan je je voet ondersteunen met één van je handen.

Veeg na de voetmassage de overtollige olie of lotion af en trek sokken aan. Zo voorkom je dat je uitglijdt en hou je de voeten toch gehydrateerd.

Stap voor stap

1. Start met je voeten 5 tot 10 minuten onder te dompelen in warm water. Als je wil kan je hier etherische olie aan toevoegen. Dit helpt je voeten te reinigen en op te warmen en kan je eventueel het aroma opsnuiven van je etherische olie. Droog hierna je voeten af met een warme handdoek.

2. Leg je neer of zit achterover en start te ontspannen. Leg je benen op een massagetafel, zetel, bed of bij de persoon die je een voetmassage gaat geven. Masseer 1 voet tegelijk. Hou de andere voet ingepakt in een handdoek om hem warm te houden.

3. Gebruik een massageolie of lotion voor de massage. Warm je handen op door ze in elkaar te wrijven of onder warm water te steken voor je begint. Wrijf daarna de olie in over heel de voet tot juist boven de enkels.

4. Om de voeten een beetje op te warmen begin je met basis stretchoefeningen. Stretch de voet zachtjes van boven naar beneden en daarna maak je cirkelvormige bewegingen. Met één hand hou je de hiel vast, met de andere beweeg je de voet aan de enkel.

5. Zet de voet terug op het ondersteunend oppervlak. Begin nu met beide handen in de voet te knijpen. Je start met de tenen, daarna werk je tot boven de enkels en eindig je in tegengestelde richting terug tot aan de tenen. Één hand bewerkt de binnenkant van de voet, de andere de buitenkant.

6. De voeten zullen nu wel opgewarmd zijn. Gebruik nu de vingers van beide handen om strijkbewegingen te maken. Gebruik je duimen voor de onderkant van de voet en je andere vingers voor de bovenkant. Begin zoals altijd bij de tenen en ga zo naar de enkels en terug. Probeer de groeven tussen de botten en pezen te vinden en maak daar de strijkbewegingen.

7. Vervolgens verleg je je focus op de tenen. Zoek de het gebied waar de basis van je teen buigt. Maak daarna cirkelvormige bewegingen op deze plaatsen van de grote teen tot de kleine. Zet je vingers aan de bovenkant van de voet en de duimen aan de onderkant.

8. Start nu met de kleine teen. Zet je wijs- en middelvinger aan de bovenkant van de teen en je duim aan de onderkant. Begin bij de basis en masseer zo zachtjes naar de top toe, maak daarna een cirkel met de teen. Vervolgens trek je zachtjes aan de teen, het kan zijn dat je hem hoort “poppen”. Doe dit voor alle tenen en eindig bij je dikke teen.

9. Ga nu verder door 4 vingers van 1 hand tussen de tenen van 1 voet te steken. Je kan kiezen of je dit langs de boven- of onderkant doet. Beweeg je hand zachtjes enkele keren naar voren en achter. Eindig door je wijsvinger aan de bovenkant en je duim aan de onderkant van de ruimte tussen de tenen te leggen. Maak dan strijkbewegingen door je wijsvinger en duim naar je toe te trekken.

10. Nu moet je beginnen focussen op de onderkant van de voet. Start met je duimen en maak cirkelvormige bewegingen. Daarna maak je strijkbewegingen van boven naar onder en dan zijwaarts. Voor een beetje meer druk, kan je je vuist gebruiken om de onderkant te “kneden”.

Trek sokken aan © by bark

11. Eindig de voetmassage met zachte strijkbewegingen. Plaats je duimen weer aan de onderkant en je vingers aan de bovenkant. Begin met de tenen en eindig zo boven de enkels.

12. Veeg je voeten af met een warme zachte handdoek en trek daarna sokken aan.

Je voeten zullen zich nu als herboren voelen en je kan er weer een tijdje tegenaan.

Heb jij nog andere tips voor een voetmassage?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie